Zaklada Slagalica

Moderna filantropija – odgovor na krizne situacije

Datum objave: 30.03.2020. 14:32:42

Kako pomoći zajednici da u kriznim situacijama okupi svoje potencijale i suoči se s izazovima?

Zadatak nije lak, ali kada rezultati postanu vidljivi onda zajednica osjeti promjenu i entuzijazam. Većina zajednica, osobito u ovom trenutku, pokušava pronaći načine na koje može reagirati brzo i učinkovito, a u cijeloj regiji brojni su primjeri dobre prakse u organiziranju i solidarnosti unutar zajednice u kriznim situacijama.

Razvijanje i rad u lokalnoj zajednici moguć je ukoliko u zajednici postoji povjerenja i razumijevanja za društvene izazove, ako postoji društveni kapital, a u većini slučajeva taj društveni kapital čine „mali ljudi“, svi oni koji su spremni podijeliti svoja znanja, vještine, mreže, poznanstva i osobne resurse.

Zašto je u ovoj situaciji važno imati razvijen društveni kapital? Upravo zbog lakšeg odgovora na izazove s kojima se zajednice susreću. Posljedice aktualne situacije tražit će jači angažman kako pojedinca, tako i svih relevantnih dionika u zajednici. Zato je upravo sada važno odgovoriti na izazove s lokalnim resursima i imati jasne ciljeve za budućnost zajednice, a to su – transparentna, uvažavajuća, solidarna i sigurna zajednica.

Danas je važnije nego ikada pokazati solidarnost, pokazati da lokalne zajednice mogu brže odgovoriti na potrebe svojih susjeda, kolega, suradnika, danas se ne pita na „čijoj sam/si strani“ i „čiji sam/si igrač“. Povezivanje i suradnja sada je važnije nego ikada.

U vrijeme krize jačaju strah i nepovjerenje, a u situaciji kada se već nekoliko dana sjedi u svojim kućama, nije ni čudno što mnogi u glavi vrte najcrnje scenarije. Nema mađioničara koji će iz svog šešira stvoriti stabilnost, povjerenje i suradnju. Kako će zajednica izgledati i funkcionirati nakon što stvari dođu na svoje, ovisi samo o nama.

Evo nekoliko primjera pojedinaca, tvrtki i organizacija koji su u skladu sa svojim mogućnostima reagirali na novonastalu situaciju.

- Bamboo Lab je pokrenuo naruči2GO platformu koja ima za cilj pomoć u oglašavanju manjim lokalnim proizvođačima hrane koji su nam najpotrebniji u ovo vrijeme. Platforma služi kao svojevrsni online oglasnik koji promovira i podržava domaće proizvođače koji su se u novonastaloj situaciji našli u nepovoljnom položaju – hrane i proizvoda ima, ali nam je svima otežan pristup istima. Upravo zbog toga, ova platforma pruža mogućnost besplatnog oglašavanja proizvođačima i lakšem pristupu proizvodima za kupce. Do sada je okupila preko 110 proizvođača, broji oko 100 000 pregleda, a trenutno im je najpotrebnija pomoć pomoć u marketingu i oglašavanju. Poduprimo ih svi.

- Nakon što su jednokratnom nagradom u iznosu od tisuću kuna prvo zahvalili svojim djelatnicima na njihovu nesebičnom radu u vrijeme krize, Uprava Saponije, a slijedila ju je i uprava Kandita odlučila se na još jedan hvalevrijedan potez. Naime, obje su tvrtke, svaka s iznosima od po 35 tisuća kuna, uplatile donaciju Kliničkom bolničkom centru Osijek za nabavu respiratora/monitora vitalnih funkcija. (izvor: Glas Slavonije)

- Tvrtka Ofir orijentirana je na informatičke usluge. Grade i promoviraju web rješenja te održavaju računalne sustave. Lokalni su, a djeluju globalno! Izradili su online upitnik informativnog karaktera sačinjen na temelju trenutnih podataka i preporuka Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo. Cilj trijažnog upitnika je rasteretiti medicinske ustanove i građanima pružiti okvirne smjernice sukladne njihovim simptomima.

- Student Fakulteta elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje iz Splita Slaven Damjanović prije nekoliko je dana objavio da su mu potrebni 3D printeri kojima bi izrađivali okvire vizira koje kao zaštitne maske koristi medicinsko osoblje. Ubrzo se u cijelu priču uključio Hrvatski studentski zbor te je okupio studente koji su već proizveli vizire za KBC Split. U tijeku je i mobilizacija studenata iz drugih gradova, pa su se tako u ovu akciju uključili i osječki studenti i neke osječke firme koje su spremne ustupiti svoje 3D printere za potrebe izrade vizira za medicinsko osoblje. (Izvor: Studentski zbor Sveučilišta u Osijeku)

- U želji da pomognu i zahvale predanom radu medicinskog osoblja diljem cijele Hrvatske, Lidl Hrvatska zajedno s Kaufland Hrvatska donirali su ukupno milijun kuna hrvatskim bolnicama. Bolnice kojima su donirali novac su Klinika za infektivne bolesti Dr. Fran Mihaljević, KB Dubrava, KBC Split, KBC Osijek, KBC Rijeka, OB Varaždin i OB Pula, a novac će biti iskorišten za nabavu materijala i opreme za liječenje oboljelih od koronavirusa.

- Njemačka sjemenarska tvrtka KWS donirala je 8 monitora vitalnih funkcija Kliničkom bolničkom centru Osijek kao pomoć u liječenju oboljelih od virusa Covid-19. Ovoga puta izvanredne okolnosti su ih, kako kažu, dovele do toga da reagiraju na puno višoj razini od lokalne te pomognu široj zajednici.

- Hrvatska psihološka komora je u suradnji s Hrvatskim psihološkim društvom i županijskim društvima psihologa, pokrenula mrežu za telefonsko savjetovanje. Posebnu pozornost posvećuju onima čiji su adaptacijski kapaciteti nedostatni ili već iscrpljeni: ljudima u samoizolaciji, djeci, kroničnim bolesnicima, osobama starije životne dobi koji se teže prilagođavaju izolaciji, ograničenju kontakata i kretanja te mladima koji i u ovoj situaciji mogu iskazivati nerealnu optimističnost. Zahvaljuju svim županijskim koordinatorima i svim psiholozima i psihologinjama koji su se volonterski uključili u telefonsko savjetovanje. Broj telefona za Osječko-baranjsku županiju je 091 739 5693.

Sada je pravo vrijeme za reakciju, za izgradnju zdrave zajednice u kojoj su ljudi zadovoljni, spremni na promjene, u kojoj mogu prevladati sve sukobe i izazove i osigurati bolje uvjete života svim članovima zajednice.

Ako imate još primjera dobre praske koji bi mogli potaknuti na djelovanje i ostale dionike u zajednici pošaljite nam na info@zaklada-slagaica.hr